Sabtu, 25 September 2010

SORIPADA NA MANGHABIARI JAHOWA


1.  Tardok masuk na mora do hata Batak manggoari INA ala dihilala sangap do ina i songon siporsan na dokdok di keluarga i mamungka sian hasosorang ni jolma di bagasbortian sahat tu hatutubuna dohot ro di na magodang.
Ragam do panggoarina i:
a.   Ina. Sian hata i naeng patuduhononna do na ina i do bona ni jolma disagihon Debata.
b.  Pansondukbolon. Dihaporseai halak Batak do, ia ina i ima na maniop administrasi ni  keluarga i, mamungka sian parbodarian, sipatupaon dohot sipamasaon.
c.   Soripada. Tangkas do dipasangap halak Batak angka ina songon tuanlaen na buas jala na marpanarihon tu ari pangapudian.
2.  la soripada na manghabiari Jahowa do judul ni sihataanta on, porlu arbisonta lapatan ni hata soripada i.
*. Soripada, i ma samansam gulokgulok na sai rap dohot sariborbor. Taruan mangan taruan minum do dibahen sarimborbor
*.  Soripada, ima inanta boru tuanlaen bolon partintin na rumiriris, parjarungjung na lumobi. Rumar do tadatada, ndang marholit inantasoripada.
    Poda ni halak Batak, “Ndang tuk siulaon ia so tuk ninna inanta soripada, Raja do Ama ia diparaja Ina”.
3.  Soripada sian panatapan sejarah.
     Didok Tuan V.Borton, ima panurat ni sada buku na margoar “What happened in History” pemegang role na kreatif do angka ina lumobi mamungka sian partingkian transisi ni zaman Barbarisme dohot zaman Neolithic lumobi di angka luat di habisaran ni portibi on. Tarida creativitas-nasida i di pangharosonsothononna sumarihon ngolu ni keluargana. Ndang tiala roha ni angka ina soripada hatiha i mambahen abara dohot simajujungna gabe transportasi manghunti angka na ringkot di keluargana.
        Sian zaman transisi na songon i,taripar ma muse tu zaman ni Padan Na Robi sahat tu zaman ni Padan Na Imbaru. Godang do angka inasoripada di P.Na Robi na tarbarita di kepemimpinan isara ni si Debora di zaman ni angka panguhum si Isreal maralahon halak Kanaan. Tarbarita do nang si Miriam siala ni parmusihon dohot panortoronna ro di Ende taripar songon na pinataradahon ni buku Musa. Alai, ndang ringkot tabunihonon, simbalikkon ni angka na denggan i tarida do di soripada di P.Robi sai mura disonggopi sahit cemburu-iri-songon na ginombarhon ni soripada Sara maradophon si Hagar na tumubuhon si Ismael i ( I Musa 21 ).
        Tarsumansuman tusi do nang na masa di Padannaimbaru, alai lam tandi ma pangabahanna dung dipatorang Jesus peranan ni ina i.
  1. Di jabu ni inasoripada natumubuhon si Johannes na margoar Markus do inganan partangiangan parjolo ni halak Krsiten songon na pinatorang ni Ul 1. 13-ff dohot bnd 12.12.
  2. Ndang mardiaimbar baoa manang boruboru di poda ni Ap.Paulus songon na tarida di Gal 3.28
  3. Dipatudos Ap.Paulus do parsaripeon na disi pangolin dohot oroan tu pardomuan ni Kristus dohot huria i ( Efs 5.22-33; I Tim 2.9-15 ).
4.  Sampulu (10) siingoton asa gabe Soripada na manghabiari Jahowa.
        Molo nidok dison sampulu (10), ndada bilangan na tartutup i, alai pinomat na sampulu i patut adong di angka ina soripada. Jala, ia tagoari i sada na ingkon masirainan do na sada tu nasadanari huhut boi sorminononta tu ngolunta sinuaeng on na mangadopi godang angka pangalambungi ni hamajuon na mutahkir on gabe mamboan mara tu keluarganta. Isara ni roha na so marnamahap di angka napinatudutuduhon ni globalisasi sinuaeng on dohot panghorhononna na boi mambahen konflik antara ni natoras dohot angka ianakhon.
Taadopi do nuaeng on marragam problema hidup ni keluarga, na muramura marbadai jala sahat tu na sirang (broken homes dohot divorses). Taadopi do ianakhon na so tarpinsang siala panggintali ni ganja-mariuana-morvine dohot ekstase sinuaeng on. Malo do ende gasgas manggondanggondangi roha ni angka ianakhonta i asa lupa manghaporseai Debata alai asa sai ro ijurna paidaida hinatabo ni melayang-fly sinuaeng on.
Ala ni i tauji ma jolo manggoari sadasada, na taenet sian Poda ni Raja Salomo bnd 31.10-31.

4.1.POS ROHA NI HARAJAANNA MIDA IBANA
    Digoari Raja Salomo do sada ina gabe soripada na marhuaso ia pos roha ni hamulianna mida ibana. Pos do roha ni si Abraham di si Sara ala diida si Abraham ina na turut do ibana na tangkas songon pangurupi di ibana. Ala ni marhuaso do hata ni si Sara di pasaut si Abraham, ( I Musa 16.2-3; 21.9 ). Pos do roha ni si Josep di si Maria agan pe sasintongna nunga sihailahononhon nian na masa tu si Maria oroanna i sian panatap hajolmaon, alai dung dipanghuling Surusuruan ni Debata si Josep tangkas ma diboto na bonar do si Maria i, gabe marhuaso do si Maria sahat ro na di pardalanan tu hasosorang dohot panabunihonna di posoposo nabaru sorang i (Mat 1.18-ff). Asa, ia adong habonaron/hatigoran di roha ni sada soripada, disi ibana marhuaso gabe ina soripada na gabe tuanlaeng na sumurung tangihonon ni keluargana di tonga ni bagasna.
    Molo tasorminhon huhut tasungkun i tu tingkinta nuaeng on, ra ndang apala otik be na so songon i inasoripada na sai manihai roha ni harajaanna di langkalangkana dohot di pambahenanna umbahen sai tubu parsalisihan di rumah tangga, jala ima dibereng angka ianakhon umbahen gabe masa ianakhon na so tarpaingot. Ai nda dohononna ma: Mama dohot Bapa pe songon i. Molo marhabiaran tu Jahowa do sada ina, tubu ma disi haporseaon jala mardalan dibagasan hatigoran ma ngoluna songon parbue ni haporseaonna i, ai “na mate haporseaon na so marpangulaon” (Jak 2.17). Jala ala ni parbue ni haporseaon i do na gabe paposhon roha ni harajaan  umbahenna.

4.2. PAMBAHENANNA PARAJAHON HARAJAANNA
    Didok Raja Salomo, denggan do uhum ni soripada na manghabiari Jahowa tu harajaanna ndang dung anggo na jat dipamasa tu sinondukna. Gariada gabe tarbarita do harajaanna di angka partungkoan, molo hundul harajaanna rap dohot sintua ni luat i (bnd 31.12,23). Ala adong biar mida Jahowa di sada soripada, sai dipingkiri rohana do boha asa marsangap sinondukna. Alai ia adong sada ina na so tumanda Jahowa, leas do rohana di tungganidolina. Sai mian do dibagasan rohana patimbo dirina jala ingkon ditoru ni angkalna amanta i. I do umbahen sai adong “ripe dibawah bendere”manang sipata didok DKI manang “keluarga bebek”. Panghorhononna na pasti parbadabada di tonga jabu na songon i. Jabu hasosogo do na songon i nang tu tetangga gabe so tampil tu parsahutaon. Sipata jala jumotjotjot tahe hira na holan diundukhon do di tingki pamasumasuon i molo disungkunsungkun Pandita i: “Olo do ho manghaholongi ibana sian nasa roham dohot marpangalaho na ture paboa halak Krsiten ho….? Dialusi do nian mandok na olo do ahu. Alai ala so marhabiaran tu Jahowa ibana, lupa do din a jinanjina i, ai marguru tu rohana do ibana. Ai sai dijolojoloani ina hata ni ama, pintor songon ditait do semangatna dihilala jala ndang raja be sada ama na songon i idaon ni donganna. Tama do ingotonta songon na pinodahon ni Ap.Paulus tu halak Efesus na mandok : Dioloi paromupuan ma baoana be songon pangoloina di Tuhan i,ai baoa i do ulu ni pardihutana, songon Kristus ulu ni huria i. “ Ala ni i masioloan ma sian biar ni roha mida Kristus. Efs 2.21-23. Tauji manorminhon i tu lompitlompit ni parsariponta asa tutu hita na soripada sihabiari Jahowa, jala panghorhononna dohot ma nang angka ianakhonta pe gabe sihabiari Debata.

 4.3. SIGOP MARHOBAS.
Anggo hata na pinangke ni Raja Salomo songon on do :”ringkot rohana manjalahi imput ni birubiru dohot hori jala girgir tanganna marhobas”.
    Ia dihatai pe disi imput manang imbulu ni birubiru dohot hori nanidokna ulaon na paradehon pahean do i. Asa soripada na manghabiari Jahowa sai radot do pasingkophon pahean ni keluargana jala mardongan ringkot ni roha do i diulahon ndada asal dipatupa. I do nanaeng ondolhononna muse molo didok “girgir do tanganna marhobas” na radot na hobas na ringgas do soripada na manghabiari Jahowa, ala ni i do umbahen tangkas pamodaion ni Ap.Paulus tu angka parompuan na nihobasan ni si Timoteus, ai “marlanggelangge do nasida, diringkoti na merbasembas tu bagas ni halak, alai tamba ni parlanggelanggeon i, na gabe sihapodea do nasida, angka na juit, sihatahon na so marguna “ I Tim 5.13”. Asa sipareahanta hasigopon marhobas, hapadoton mulaulaon, sihalaputanta mangalo nasa halosohon, ai dihorhon halosonhon i do boi tubu godang: gabus, gossip na so marnosan, latelate, panangkoon dohot hapogoson. Ala ni i do umbahen na mansai tangkas pamodaion ni Raja Salomo molo didok : “Laho ma ho ale sigurbakulu marsiajar tu porhis parateatehon ma angka dalanna asa marbisuk ho. Sai dipadiri do bohalna di partaonan logo ni ari, dipapungupungu do sipanganonna dihamamasa ni gotilon” Poda 6.6-9. dipatudosdo sigurbak ulu na so hobas, na so sigop marhobas i suman tu halak na mondokondok gabe didok : “sadia leleng on modommodom ho ale sigurbak ulu, sadihari pe ho hehe sian podomanmu? Otihanari modom, otihannari mondokondok, otihanari manginsimput tangan, laos peak modom, nimmu. Jadi ro ma hapogoson songon halak panamun, jala haraparonmu songon halak parlombulombu” ayat 9-11.
        Godang do sinjata ni halosohon i mambahen gabe sigurbak ulu hita asa gabe holan na merbaserbas hita. Tar ido ra tondi na hehe apala di zaman na canggih on. Naeng aloanta patik ni Tuhanta na mandok ingkon hir hodokta laho mangalului sipanganonta. Na masa nueng ima, asa unang hodohan, dipangke ma nasa hapistaran asa holan na goyang lutut, santai-santai saja. Di adong ni pangomoanna olo ma mangalului pembantu 5-7 halak, sipata dua pembantu mangurupi sahalak, ndang adong be siulaon ni inantasoripada, holan namanghoishois sisilonna ma ipe holan na patarehon tanganna do, ianggo na manghoishois tong do pembantu manang salon i. Lalap di senam nama deba, na deba pahortanghortang diri di topi pantai, lao tu CFC huhut patangitangi karaoke. Adong do na paidaida film na so marmusmus i di internet dohot angka naasing i. Na sala do angka i ? Ndang apala dohonon sala sude/mutlak, alai na mutlak ima: ndang songon i ngolu ni na manghabiari Jahowa, alai ingkon ngolu na sigop do marhobas, rade mulaulaon, diharonsothon ,mangalo halosohon. Ia naeng idaonta angka ianakhonta gabe ianakhon na ringgas, tapatuduhon tiruan tu nasida di haringason nang mulaulaon.   
4.4. MALO MANGATUR ULAON DI TONGA NI BAGASNA
Pandohan ni Raja Salomo tusi songon on do : “Borngin pe nunga hehe soripada i asa marsangihon sidabuan ni isi ni bagasna dohot tumurpukkon ulaon tu angka naposona boruboru. Dimatamatahon do harentaon ni isi ni jabuna, jala indahan halangguson ndang dipangan” ayat 15-27.
    Sada soripada na manghabiari Jahowa tangkas do i mambagi dohot mamangke tingkina. Ndang denggan holan marnida di lapik, ala tangkas diradoti jala di tatap tu nanaeng ro. Ala ni i gabe boi ma diatur  ulaon ditonga ni jabuna jala ndang masialoan rencana nasada tu nasadanari. Ndang sila parpeak ni nasada tu nasadanari. Olo do sipata ina manuhor situhoron na arga, alai dung dipeangkkon di tonga ni jabuna gabe so arga ala ndang tingkos parpeakna, ai so manta rohana mangatur, asal ma disi. Hape harentaon do ina ni haulion dohot mula ni hasasaut ni ulaon. Molo gurgar do ulaon dohot arta di sada jabu, nang roha pe sai gurgar ma horhonon ni i. Ndang apala na mandok dia iba, alai nidok ma: Apala di hita na ro sian hitaan, sai numalmal ma hurang ni harentaon on. Tupa do keramik nauli lante ni jabuna, alai margulu paneteknetehan ni manang aha ma i. Karosi na bagak i do nian disi, alai sipata nunga sitampiongung, angka ba arga i do angka perabot dapurna, alai gabe so suman ala tasiktasihon. Soripada na manghabiari Jahowa, naeng malo mangatur jala radot di harentaon.
    Ia naeng na renta muse angka ianakhonta di parsiajaran dohot di siulaonna, taajarhon ma harentaon tu nasida marhite tiruan na so pola marhata. Ia naeng malo muse angka ianakhonta i mangatur dohot mamangke tingkina, songon ni dok Ap.Paulus: “Parhaseang hamu ma tingki” Efs 5.16. Molo diboto angka ianakhonta i muse mamangke tingkina tung godang situtu do panghorhonna. Molo taatur tingkinta, ndang sai marjom karet be parmasuk ni  parminggunta manang partangianganta. Molo taratur hita, nang jabuntai pe atur ma idaon sian alaman dohot dibagasanna. Santabi, ndang sai songon nataida nuaeng di angka huria/garejanta, bolonbolon do alai ndang apala pintor sordit tu mata ia masuk hita tubagasan.

4.5. TAJOM DO PERENCANAANNA.
Ianggo ayat na hinonahon Raja Salomo tusi ima na mandok : “Disangkapi rohana hauma santurpuk, laos dapotsa do sian naniomo ni tanganna, dipungka muse porlak anggur sada”. Ayat 16.
    Mansai na ringkot do perencanaan. Ai Debata pe, jolo martahi do laho manompa jolma na parjolo i, ai didok:”Tole itatompa ma jolma, tumuri rupanta, tudos pangalahonta…( I Musa 1.26 ). Tangkas do panghataion ni Debata dohot Debata(Ibana), jala hombar tu perencanaan na tangkas dibahen i ma laho manompa jolma;
Tumuri rupana= bentukna
Tumuri pangalahona= sifatna
Asa dirajai = ulaonna
Laos songon ido perencanaan ni Debata na pinatorang ni Tuhan Jesus molo didok “ Ai songon on holong ni roha ni Debata di portibi on, pola do anakna na sadasada i dilehon… (Joh 3.16).
Rencana= Asa hangoluan na salelengna di ibana
Dalan pasauthon= dilehon Anakna na sasada i.
Kesimpulan= ima holong ni roha ni Debata di portibi on.
Tar songon i do sangkap ni parpoda i, ise soripada na manghabiari Jahowa i, naeng ma tajom perencanaanna. Parjolo ma dituhor hauma santurpuk, diula denggan, hasilna i ma muse dituhorhon gabe porlak anggur. Ndang pintor sitimbun dibahen laho mambuat sibuatona alai manjejer do songon tangga ni balatuk/step by step. Ina na bisuk di ranap do tu jolo jala dipingkiri do tangga ni pangulaonna, ndang asal dipatupa, alai jolo digombar do sahat tu parbue ni siulaonna. Laho patupahon rencana, porlu do kesabaran, ndada sihudus, ai molo humarojor mabola do hudonna. Ia zaman sinuaeng on, tardok do zaman na panghuduson. Mardalan pe jolma manang marmotor sai dihudus. Pangkat pe sai sihudus, dna. Marhuria pe nunga gabe songon i, dihudus na marminggui, dipajempek jamita, ende i pe dipakancang ma, tangiang ale amanami i pe dikaretaapihon ma. Ndang holan i, nang parhuriaon i pe naeng do dihudus, molo so sonang di huria A pintor hatop pinda tu huria B, jala molo sonang disi laho muse tu huria C. Nunga manongsa hasabaron ala dibondut sihudus.
Ala ni i, tama do patuaton ni inasoripada na manghabiari Jahowa bangko na songon i nang tu angka ianakhon asa lam denggan. Ndada pola sai ajarhonon teori ni i tu nasida, alai diparrohahon nasida do i, ai mata do guru roha do sisean.

4.6.PARASI ROHA MIDA JALMO NA DANGOL DOHOT NA POGOS
Tabo hian do hata ni ayat na patoranghon on dibahen Raja Salomo ai didok : “ Disurdukkon do tanganna tu halak na dangol, dibuha do tanganna mardennganbasa tu halak na pogos”
Halak na manurdukkon tangan pasti do adong gerakan, ndang manguselleng, alai mardalan do mangalului angka na dangol i. Adong do sikap mangalului ndang dipaimaima asa dapot na dangol i, ai Debata sandiri pe songon i do. Ndada sai hundul Debata di habangsaNa, alai dirumari do diriNa jala tuat Ibana tu portibi on laho mangalului hita jolma na dangol on. Toropna i angka na dangol humliang hita, boi do alani parsalisihan, boi do alani haotoon, dna. Inasoripada na manghabiari Jahowa ndang passif i, alai aktif do i mangulahon asi ni roha. Tanganna pe ndada sai dipuhung manghomolholom na adong di ibana, alai dibuha do tangan na i mangalehon tu angka na pogos. Hapogoson pe ndada sai ala ni hepeng manang arta, alai hapogoson do roha na girgir mandele, ateate muramura targitik, dna. Tung porlu ungkap tangan ni ina laho mangurupisa. Molo songon i gabe tabo ma parsaoran dohot dongan. Posi do hata ni Ap.Paulus tu halak na so olo manurdukkon tangan jala ia so olo mamuhasa, ai didok: “Alai na so sumarihon donganna, haputusan donganna sabagas, naung mansoadahon haporseaon do i; jumahat do i sian na so porsea” I Tim 5.8.
Ina soripada, sai las roha ni i mangurupi donganna, ala di hilala nang ibana pe na diurupi Debata do. Diharingkothon do partamueon ai sai rade Tuhanta manamue hita marhite dangingNa dohot mudarNa marhite parpadanan na badia dohot hataNa. Nang pe so apala dos, alai adong do pardomuan ni i dohot Kepedulian Sosial na tongon ditumbuh kembangkan nuaeng di tongatongan ni bangsonta. Kepedulian Sosial naung dirintis angka Missionari na jolo taumeumei sahat tu sadarion, patut ma tarida nian partisipasi ni angka inasoripada di HKBP, anggiat nang angka na dangol dohot na pogos lam mangurupi. Unang tapaula so taida angka gerakan gerakan na denggan na marsangkap mamorangi hapogoson i dohot mangurupi angka na dangol i.
Taingot ma na ni dok ni Ap. Paulus na mandok:“ Sipeop na godang ndang marlobilobi; jala sipeop na otik ndang hurangan “ 2 Kort 8.15, ingot ma ninna muse: “ Na manaburhon na otik, otik do gotilonna, jala na manaburhn managam pasupasu, mangalap pasupasu di na manggotil” 2 Kort 9.6.

4.7. PANTUN MARPAHEAN, TANGKAS MARPANGHIRIMON
Tullom do didok Raja Salomo songon on: Inasoripa na manghabiari Jahowa, togu jala togam do parulosonna jala marlas ni roha nasida di ari sogot (ayat 25).
Tangkas do diparrohahon raja i pargerbaserbas ni angka ina ujui na sipata malobihu, hurang tangkas marulos. Pinsangpinsang do ayat on tu angka ina na songon i, umbahen didok raja i, ianggo angka inasoripa na manghabiari Jahowa, ndang songon i, alai ingkon “TOGU JALA TONGAM DO I MARULOS”. Halak na leas marabit jotjot ala ni panaitnait ni hagiot ni sibuk do i ala so adong panatapann tu tingki na ro. Dietong olot ni i do na di hasiangan on, hape ndang diboto na maimaima do ari sogot i. Ala ni i didok Raja salomo, ina na manghabiari Jahowa, ina na togu jala tongam marabit, i do na tangkas marpanghirimon.
    Nian ruhutruhut parduru do angka parabiton on, alai ndang tartabunihon parbangasanna i, ai sai dipataridahon parduruna i do parbagasan. Ia i na dibagasan roha, matua i do hatahonon ni pamangan. Molo sai mangguiti do roha dibagasan roha dibagasan ala so adong panghirimon, matua gait jala juit do pataridahonon ni i nang di parduruna. Ala ni i do umbahen tangkas pamodaion ni Ap.Paulus na mandok : “Angka parompuan pe, songon i do: pantun marabit, marpahean hahormaton dohot toruk ni roha, unang ma marhitehite obuk na mardandan dohot sanggul mas dohot mutiha manang abit na arga “ I Tim 2.9.
    Ia taparrohahon tingkinta sinuaeng on, dipargumalusang ni pabrik textile ro di angka pakeanpakean luar negeri, sipata gabe marpanungkun roha, disi dope tagamon hatongamon marpahean i. Parrarat ni angka beauty saloon, sipata so hasiatan uju adong pesta, sipata so binoto be lomona manggorga angka ina i. Sala do i ? Ndatung  pintor dohonon sala, alai ndatung pintor hatop alusan nauli ma i. Aha do manggitik rohana patupa i? Ala na patangitangi panggitik ni portibi do i?  Molo i do antong, ba alusan ma nunga sala i. “ Naeng ma songon na tama di parompuan angka na marhatopothon hadaulaton marhitehite angka ulaon na denggan” ido didok Ap.Paulus I Tim 2.10.

4.8. RADOTI MAMODAI IANAKHONNA,GABE SIPUJION IANAKHON I.
Soripada na manghabiari Jahowa, diungkap do pamanganna umpodahon hapistaran, jala poda halambohon di atas dilana, naek sorga do angka anakna Poda 31.26,28. Adong do sada Professor na margaor E.de Greeff manurat di bukuna songon on : “ Naluri orangtua yang juga terdapat dalam alam binantang. Ia menyatakan adanya perobahan-perobahan mendadak dan mendalam pada tingkah laku induk kucing-kucing setelah anak-anak mereka dilahirkan di dunia : Yang lahir bukan hanya rasa kasih yang khusus dan kuat yang mengikat antara induk dan anak tetapi refleks menyerang induk terhadap anak-anaknya juga ditekan. Kucing akan tetap menyerang dan menangkap tikus, tetapi sikap demikian tak bisa dilakukan terhadap anaknya juga ditekan. Kucing akan tetap menyerang dan menangkap tikus, tetapi sikap demikian tak bisa dilakukan terhadap anaknya sendiri, bahkan lebih jauh lagi, untuk waktu yang lama, kucing tersebut membiarkan anaknya bermain-main menyerangnya dengan sungguh tanpa mendapat reaksi apa-apa dari induknya. Beberapa bulan kemudian, apabila anak kucing itu telah bisa berdiri sendiri, baru refleks-refleks menyerang dan mempertahankan diri mulai bekerja lagi, juga terhadap anak-anaknya”.
    Na tangkas tarida sian barita ni si Greeff i, pengabdian ni natoras tu angka ianakhonna. Gari huting (santabi) masa perobahan mendadak di bangkona molo maradophon anakna na baru tubu, sian na kejam gabe lambok, sian si penyerang gabe mampu diserang. Lam beha ma jolma? Inasoripada na manghabiari Jahowa, ima ina terjadi perobahan mendadak sian bangko haposoon, gabe marhatuaon gok dohot poda habisuhon pasahathon tu ianakhonna. Di soripada na songon i tontu songon i tontu mian ma habengeton tu ianakhonna, ai molo sabar ina ni huting i diserang-serang anakna i, songon i ma lambok ni inasoripada i manogunogu anakhonna jala anakkon i pe sai mangharingkothon pangurupion sian inanngna. Sijamothonon do naluri on jala porlu ditumbuh kembangkan asa sian kasih dan simpati gabe meningkat gabe panggilan dohot tanggungjawab.
    Ndang saotik nuaeng na gabe darah tingki on natoras ala pangalaho dohot parulaon ni ianakhonna. Lam tu bagasna do konflik antara orangtua dan anak di zaman na modern on. Sian angka ubat na mangubati i, sada do na mujarrab, ima tibu jala sopot dibonana hobas inasoripada i patuduhon naluri kasih dohot simpatik i tu ianakonna jala ditumbuh kembangkan i dohot poda habisuhon marhite cara halambohon. Alai ingkon manat do hita, ai kasih dohot simpatik na songon i do sai dilului sibolis i tangkoonna sian hita. Molo sanga mago i sian hita,holan leas nama na tinggal. Leas ma roha diianakonna i, di pasombu ma songon asal ma dilehon kebutuhan pardangingonna, lengkap jajanna dohot parabitonna. Molo sanga dibuat sibolis i naluri simpatik i sian sada ina, na tinggal “rohanama disi”. Manang na gabe beha dakdanakna i, ba rohana ma disi. Rumingkot sian i dope, ia so adong di sada ina habengeton, buaton ni sibolis i ma “halambohon” sian ina i. Holan muruk nama na tinggal, songaksongak, ujungna gabe anak na keras ma nang dakdanak i di parsaoran.
Beha do sibolis i manangko ugasan na arga natagoari i? Ragam do dalanna, jala ndang tahilala borat parrona i. Ai boi do marhite sihalashonon didok roha, hape na gabe siarsakkonon. Umpamana: Ala naung rap maju nuaeng baoa dohot boruboru, karejo amanta tu kantorna, karejo muse inanta tu kantorna. Tinggal ma ianakonna di jabu rap dohot pembantu manang tondong. Ala na rap karejo i, rap dapot hepeng ma. Inantai pe neang ma manghatai “ba dia rap mansari do hita”. Muramura ma tubu parsalisihan jala sai ditonton anakkonna. Marguru sian i ma anakonna i gabe dakdanak sipajujuon marbada di parsingkolaan, jala ia dung malo ibana disi marbada, dipungka ma muse marbada tu natorasna. Ndang tarbahen so muruk natoras, jala masisaritaan ma amanta dohot inanta mandok: holan ho do mambaheni, ujungna masa ma broken home. Asa, ingkon manat inasoripada asa unang gabe mago talenta na nilehon ni Tuhan i na mandok ina i do ina ni poda tu anakhonna unang ma tapaloas manang pangintali dia pe di caranta tu angka ianakkonta. Didok Ap.Paulus:…unang gintali hamu angka anakkonmuna; pagodanggodang hamu ma nasida dibagasan ajar na sian Tuhan i “ Efs 6.4”.
Sungkunsungkun na patut sialusonta do on:
  1. Tangkas do pagodanggodang anakkonta i marhite ajar na sian hata ni Tuhanta ?
  2. Mardongan halambohon do tabahen pagodanggodang nasida ?
Molo positif do alusta tu na dua sungkunsungkun i, pasti do gabe angka anakkon sipujion ma ianakkonta i di hagogodangna, jala ndang adong be las ni roha ni natuatua sian molo dibege dipuji halak pangalaho dohot pambahenan ni anakkonna.

4.9. JAMOT TU SIPAOTOOTO.
Marsurat na hapal do dibahen di Bibelta i mandok :
“Sipaotooto do anggo rupa hasoloan ni roha” ai sala do molo uli rupa ni sahalak? Ra, ndang adong na mandok ido. Sude do manghalomohon haulion ni rupana i mambahen gabe uli rohana. Nang pe uli rupa ni sada halak, alai roa jala marbarutu rohana, gabe roa do berengon rupana uli i. Umpamana : Uli do rupa ni sada ina, alai sai murhing bohina molo ro simatuana, gabe songon …do berengon rupa ni inanta nauli i. Sabalikna, ia tung hurang pe rupa ni sada ina, alai sai minar manjalo jala manghatai tu tondongna, dohonon ni na ro i do, ah tung naulirupa ma inanta i, ai sai minar do huida bohinasida i. Asa, dibagasan roha i do martabuni haulion ni rupa.
    Na masa nuaeng, ia adong hepengna, dipangido ma tu amantai asa laho operasi plastik, suda hepeng, gabe siberengon ni jolma, hape tong do roa anggo roa do rohana. Suda hepeng ni parhepeng laho penatarias beauty saloon, sai digorgai asa uli nian rupana hape gabe songo… do idaon ni halak saleleng so uli rohana. Antong, tutu do nanidok ni Raja Salomo i, sipaotooto do tutu rupa i. Unang ma olo hita dipaotooto rupanta.

4.10. MANGHABIARI JAHOWA.
Biar mida Jahowa do parmulaan ni parbinotoan…(poda 1.7), habiari ma Jahowa, jala paholang dirim sian hajahaton ayat 3. soripada na manghabiari Jahowa i do sipujion, ninna raja Salomo 31.30.
Boasa sipujion molo dihabiari sada ina Jahowa? Ai halak na manghabiari Jahowa na gabe dipaholang, dipadao sian Jahowa, alai dipaholang sian hajahaton do. Dung i dipajonok ma tu Debata, gabe dipadonok Debata ma tu ngoluna. “Pajonok hamu ma tu Debata, dung i pajonohonna ma tu hamu”, ninna Jak 4.8. Antong, na manghabiari Jahowa i ma na pajonok dirina tu Debata jala rade mangalo sibolis i sahat tu na maporus sibolis sian ibana, ido didok di Jak 4.7.
Na maotaot do sibolis nuaeng on songon babiat na marauang mangalului sibondutonna. Ragam do sorangan ni sibolis babiat na marauang i isara ni holsohon manangihon Hata ni Debata, pangalalapion ni roha, ginjang ni roha, roha na sai holsoan, roha na mandele, dna. Rade hita mangalo i, ido dalanna manghabiari Jahowa jala ido dalanna gabe digoari ina i soripada sipujion.-

Ds.PM.Sihombing
Disalin kembali Gr.Abner Panjaitan
                  Simalingkar Medan, 22 Maret 2009       

Jumat, 24 September 2010

Bebas dari kuasa Dosa


gr.abnerpanjaitan 

Dosa ialah tindakan manusia secara perorangan ataupun secara bersama-sama untuk menyimpang dari kehendak dan hukuman Allah. Tindakan-tindakan itu menimbulkan keadaan berdosa. Orang-orang berdosa tidak dapat menyelamatkan diri dari kuasa dosa. Dalam sejarah kehidupan bangsa Israel ditunjukkan jalan ke luar, yakni mempersembahan korban antara lain korban penghapusan dosa dan penebusan salah. Dalam Perjanjian Baru Yesus Kristus diberikan sebagai Penebus umat manusia dari segala dosa. Pemilihan Allah atas orang-orang yang percaya kepada Kristus merupakan doktrin yang penting bagi rasul Paulus (Rm 8.29-33; Kol 3.12; 1 Tes 1.4; Tit 1.1). Pemilihan (eklego) menunjuk kepada terpilihnya suatu umat di dalam Kristus oleh Allah supaya mereka itu kudus dan tidak bercacat di hadapanNya (2 Tes 2.13). Paulus memandang pemilihan ini sebagai ungkapan kasih Allah ketika Allah menerima semua orang yang menerima PutraNya, Yesus (Yoh 1,12; Rm 6.23), sebagai umatNya. Jadi, pemilihan ditetapkan dalam korban kematian Kristus untuk membebaskan kita dari dosa (Kis 20.28; Rm 3.24-26). Allah telah menebus kita dan mengampuni dosa kita. Kata ”menebus” (aplutrosin) dipakai untuk: tindakan menebus seorang tahanan perang atau seorang hamba, tindakan membebaskan seseorang dari hukuman mati (Yoh 8.11) Jawabnya: "Tidak ada, Tuhan." Lalu kata Yesus: "Aku pun tidak menghukum engkau. Pergilah, dan jangan berbuat dosa lagi mulai dari sekarang. "Paulus menyatakan bahwa Allah membebaskan manusia dari suatu keadaan di mana manusia tidak akan pernah dapat membebaskan diri mereka sendiri (Mzm 49.8-10). Manusia telah ditawan oleh beberapa kekuatan; 1).Kekuatan dosa dimana manusia sudah terjual diperhamba atau ditawan oleh dosa (Rm 3.23). 2). Kuasa dosa telah mengakibatkan kerusakan dan kematian bagi manusia ( 1 Kort 15.42; Gal 6.8; 2 Petr 1.4). 3). Kuasa iblis telah membutakan pikiran dan  mematikan hati nurani mereka terhadap Injil  (2 Kort 4.4).
Firman Tuhan di dalam Yesaya 44:1-2 mengatakan, “Tetapi sekarang, dengarlah, hai Yakub, hamba-Ku, dan hai Israel, yang telah Kupilih! ... Janganlah takut, hai hamba-Ku Yakub, dan hai Yesyurun, yang telah Kupilih!” Nama Yakub dan Israel adalah nama dari satu orang. Nama Yakub adalah nama pada waktu dilahirkan, dan kemudian Tuhan mengubahnya menjadi Israel. Yakub dan Israel inilah yang pada ayat 5 mengatakan, “Aku kepunyaan Tuhan”. Yakub oleh Tuhan dikatakan sebagai “hamba-Ku”, sedangkan Israel yang kemudian juga disebut Yesyurun adalah “yang Kupilih”. Allah membebaskan manusia oleh karena anugerahNya yang melimpah (efs 2.8-9). Dia  mengasihi manusia dengan suatu kasih yang luar biasa yang begitu besar yang mendorong Dia untuk melakukan apapun yang diperlukan untuk menyelamatkan manusia.  Merdeka dari Kuasa dosa dan menjadi hamba kebenaran (Rm 6.18).
Coba kita lihat seekor burung yang hidup di sangkar, ia diberikan tuannya makan setiap hari, dimandikan, diberikan perhatian dan dimanja saban hari. Namun apabila tuanya lupa menutup pintu sangkarnya, ia terbang dan tidak akan pulang lagi! Mengapa ia terbang dan tidak mau pulang? Karena ia ingin kemerdekaan? Karna ia ingin Kebebasan? Bebas..bebas...merdeka!!!! Sekali lagi, harga sebuah kebebasan itu sangat mahal harganya. Tuhan Yesus membayar dengar darahNya di atas kayu salib. Harga yang dibayar oleh Tuhan Yesus merupakan bayaran kontan bukan cicilan. Oleh sebab itu tadinya manusia dikuasai penuh oleh dosa, sekarang tidak lagi. Ia sudah bebas dari dosa, merdeka.  Bebas dari ikatan yang menghalangi kita untuk melakukan kebaikan dan membangun persekutuan kepada Tuhan. Membangun sikap, mengikat diri dalam firman yang hidup mencapai kebebasan sesuai hati nurani digerakkan oleh Roh Kudus.
Coba cek kehidupan kita? Apa yang belum merdeka dalam kehidupan ini? Dalam hal rohani, sudahkah anda merdeka? Apakah ngantuk, malas bangun pagi, malas ke persekutuan Doa, enggan melayani, pelit memberi persembahan, masih belum merdeka dalam diri anda? Sebagai hamba Allah kita menyatakan bahwa kita bukanlah hamba dosa. Setiap hamba Allah telah ditebus lunas dari majikan sebelumnya yakni dosa yang memisahkan manusia. Bagimana pikiran, perkataan dan pebutan kita terhadap Allah dan sesama ciptaanNya? Ajaran Kristen membedakan apapun (agama, suku, ras, gender, golongan) ciptaan Tuhan. Bahkan orang yang berdosa (budak dosa) adalah ciptaan yang perlu dibebaskan dari perbudakan oleh dosa melalui Kasih Sang Jurus’lamat. Tubuh manusia diciptakan untuk kemuliaan Allah dengan kata lain Tubuh manusia adalah bait Allah. Orang yang menjadi ciptaan baru di dalam Kristus menerima kasih karunia terus menerus menjalani hidup, menolak dan membebaskan diri dari beban berat dosa bertindak menurut maksud baik Allah (Pil 2.12-13). Amin

Setia Dalam Segala Perkara

Kol 3.1-4
by.gr.abnerpanjaitan

"Setia" atau kesetian adalah satu kata membangun kehidupan seseorang di manapun ia berada, dalam lingkungan pekerjaan, bisnis, rumah tangga dan lingkungan sosial. Orang yang setia adalah idaman! Saat ini banyak kita dapati persoalanp-persoalan dalam dunia kerja, bisnis, rumah tangga dan juga lingkungan sosial yang dihancurkan oleh rasa kekecewaan yang mengakibatkan terjadi hubungan yang tidak kondusif. Orang kepercayaan yang sulit dipercaya, bisnis hancur, rumah tangga berantakan karena terjadi ketidak setiaan dalam hubungan suami istri, ruang lingkungan sosial yang tidak aman akibat manusia yang tidak lagi setia dalam ajaran-ajaran agama yang dianut. Ketiak kesetiaan itu hilang maka nilai manusia itu juga akan hilang dengan situasi yang menakutkan kita bersama. Perbuatan curang dan perlakuan yang tidak setia seakan-akan menjadi istilah tren yang kini marak dalam dunia yang kita jalani.
Hidup dalam kesetian merupakan wujud dari cahaya firman Tuhan yang mendorong manusia untuk melakukan dan menjalani hidupnya bersama-sama dengan Injil (kabar baik). Paulus dalam suratnya yang ditulis pada Kol 1:6 "yang sudah sampai kepada kamu. Injil itu berbuah dan berkembang di seluruh dunia, demikian juga di antara kamu sejak waktu kamu mendengarnya dan mengenal kasih karunia Allah dengan sebenarnya".
Rasul Paulus sungguh bahagia disaat mengirimkan surat kepada jemaat Kolose, dimana surat ini ditujukkan kepada jemaat yang hidup dalam kekudusan dan percaya kepada Kristus Yesus (psl 1.1-2).
Adapun tujuan dan maksud surat ini adalah:
  1. Agar jemaat itu mengerti kebenaran dan kehendak Tuhan; sebagai jemaat Allah dalam kesetiaan dalam menghadapi segala pergumulan hidupnya bersama-sama dengan firman yang sudah mereka dengarkan. Kehidupan yang terlepas dari keinginan (sikap kepuasan) hidup duniawi (psl 2.23). Hanya kesetiaan yang akan memenangkan segala perkara hidup ini. Bangkit dari kekayaan, keyakinan dan pengertian dan mengenal rahasia Allah di dalam Kristus Yesus (bnd 2,2). Paulus mengajak jemaat Kolose harus menyadari bahwa ketika kita hidup berjalan bersama dengan tangan Tuhan akan lebih mampu mengatasi segala persoalan hidup, kemenangan ada di dalam jalan itu. Inilah kehendak Tuhan jangan kita melepaskan tanganNya untuk menopang, memberikan kekuatan. Pemazmur mengatakan dalam menyerahkan hidupnya adalah penyerahan totalitas hidup bersama dengan Tuhan "Serahkanlah kuatirmu kepada TUHAN, maka Ia akan memelihara engkau! Tidak untuk selama-lamanya dibiarkan-Nya orang benar itu goyah" (Mzm 55.23). Saat ini apakah yang kita harus lakukan menghadapi segala perkara yang sedang mengancam hidup kita? Hanya satu jawaban yang ada dalam iman kita "Percaya" dan Serahkan hidup hanya kepadaNya.
  2. Berjalan bersama dengan Kristus Yesus. Mana kala hidup kita digunjang oleh dunia ini dasar yang kuat hanya dengan bejalanan bersama denganNya, Mat11:6 "Dan berbahagialah orang yang tidak menjadi kecewa dan menolak Aku." Rasa kekecewaan semua orang pasti pernah rasakan di dalam hidup ini, kita pernah juga mengalami kegagalan dan kita juga pernah menerima kebahagian. Jika Yesus mengatakan ketika kita berjalan bersama dengan Dia maka setiap perkara yang kita hadapi juga akan berguna membimbing kita untuk mengenal kekuatan dan kuasa Tuhan yang tidak akan putus-putus menjaga dan melindungi kita semua. Hanya orang yang setialah, disiplin, tekun dalam doa yang akan memenangkan hidupnya selalu dekat dan setia kepada Tuhan. Dalam surat kiriman Yakobus 1:2 "Saudara-saudaraku, anggaplah sebagai suatu kebahagiaan, apabila kamu jatuh ke dalam berbagai-bagai pencobaan". Pandangan ini mengarah kita untuk meyadari bahwa suatu kesempatan yang sungguh indah ketika kita mau menerima kekuatan yang ada dalam Yesus.
  3. Dalam Dia ada kemulian(kemenangan). Sebuah kemenangan dimulai dari fokus terhadap kemampuan, ditambah dengan sikap yang tidak mudah menyerah (2 Tim 2.4-6; 4.7-8). Kristus adalah batu penjuru orang percaya untuk menjadi cerminan dalam hidup ini(Yes 28.16). Untuk menjadi pemenang dan meraih kemulian kita harus membuang semua yang bersifat fana dan tidak mudah menyerah kepada keadaan. Kompetisi yang kini membentang di seluruh kehidupan kita merupakan kesempatan yang harus kita syukuri bersama, kita mempunyai Allah yang setia dan hidup yang memberikan kemenangan. Sebab kita dipanggil kepada satu pengharapan yang terkandung dalam panggilan (Efs 4.4). Panggilan Yesus dalam hidup orang percaya ialah"pergi untuk meraih kemenangan/kemulian yang kekal (Sorga). Jagalah hati, pikiran dan hidup kita agar jangan menjadi hamba dosa, budak nafsu, tetapi raihlah kemulian dalam Yesus Kristus. Akhir hidup yang besar bukanlah pengetahuan melainkan perbuatan! Hanya dalam kesetian dalam segala perkara yang dimenangkan bersama Kristuslah yang akan memampukan kita untuk melawan hawa nafsu kita, pencobaan yang diberikan kepada hidup ini bukanlah harus kita hindari/lari namun berjuanglah dengan Salib dan Injil yang menuntun kita semua. Dalam doa dan nyanyia Pe-Mazmur mengatakan "TUHAN adalah kekuatanku dan perisaiku; kepada-Nya hatiku percaya. Aku tertolong sebab itu beria-ria hatiku, dan dengan nyanyianku aku bersyukur kepada-Nya" (Mzm 28.7).

     

Kamis, 23 September 2010

BERJALAN MENURUT KASIH KRISTUS


Roma 6.18-23
by.gr.abnerpanjaitan

Dosa ialah tindakan manusia secara perorangan ataupun secara bersama-sama untuk menyimpang dari kehendak dan hukuman Allah. Tindakan-tindakan itu menimbulkan keadaan berdosa. Orang-orang berdosa tidak dapat menyelamatkan diri dari kuasa dosa. Dalam sejarah kehidupan bangsa Israel ditunjukkan jalan ke luar, yakni mempersembahan korban antara lain korban penghapusan dosa dan penebusan salah. Dalam Perjanjian Baru Yesus Kristus diberikan sebagai Penebus umat manusia dari segala dosa. Pemilihan Allah atas orang-orang yang percaya kepada Kristus merupakan doktrin yang penting bagi rasul Paulus (Rm 8.29-33; Kol 3.12; 1 Tes 1.4; Tit 1.1). Pemilihan (eklego) menunjuk kepada terpilihnya suatu umat di dalam Kristus oleh Allah supaya mereka itu kudus dan tidak bercacat di hadapanNya (2 Tes 2.13). Paulus memandang pemilihan ini sebagai ungkapan kasih Allah ketika Allah menerima semua orang yang menerima PutraNya, Yesus (Yoh 1,12; Rm 6.23), sebagai umatNya. Jadi, pemilihan ditetapkan dalam korban kematian Kristus untuk membebaskan kita dari dosa (Kis 20.28; Rm 3.24-26). Allah telah menebus kita dan mengampuni dosa kita. Kata ”menebus” (aplutrosin) dipakai untuk: tindakan menebus seorang tahanan perang atau seorang hamba, tindakan membebaskan seseorang dari hukuman mati. Tuhan Yesus ketika diperhadapkan dengan seorang wanita yang kedapatan berbuat zinah (berdosa) yang dibawah Farisi, ahli taurat; Jawabnya: "Tidak ada, Tuhan." Lalu kata Yesus: "Aku pun tidak menghukum engkau. Pergilah, dan jangan berbuat dosa lagi mulai dari sekarang" (Yoh 8.11). Paulus menyatakan bahwa Allah membebaskan manusia dari suatu keadaan di mana manusia tidak akan pernah dapat membebaskan diri mereka sendiri (Mzm 49.8-10). Manusia telah ditawan oleh beberapa kekuatan; 1).Kekuatan dosa dimana manusia sudah terjual diperhamba atau ditawan oleh dosa(Rm 3.23). 2). Kuasa dosa telah mengakibatkan kerusakan dan kematian bagi manusia ( 1 Kort 15.42; Gal 6.8; 2 Petr 1.4). 3). Kuasa iblis telah membutakan pikiran dan  mematikan hati nurani mereka terhadap Injil  (2 Kort 4.4).
Firman Tuhan di dalam Yesaya 44:1-2 mengatakan, “Tetapi sekarang, dengarlah, hai Yakub, hamba-Ku, dan hai Israel, yang telah Kupilih! ... Janganlah takut, hai hamba-Ku Yakub, dan hai Yesyurun, yang telah Kupilih!” Nama Yakub dan Israel adalah nama dari satu orang. Nama Yakub adalah nama pada waktu dilahirkan, dan kemudian Tuhan mengubahnya menjadi Israel. Yakub dan Israel inilah yang pada ayat 5 mengatakan, “Aku kepunyaan Tuhan”. Yakub oleh Tuhan dikatakan sebagai “hamba-Ku”, sedangkan Israel yang kemudian juga disebut Yesyurun adalah “yang Kupilih”. Allah membebaskan manusia oleh karena anugerahNya yang melimpah (efs 2.8-9). Dia  mengasihi manusia dengan suatu kasih yang luar biasa yang begitu besar yang mendorong Dia untuk melakukan apapun yang diperlukan untuk menyelamatkan manusia.  Merdeka dari Kuasa dosa dan menjadi hamba kebenaran (Rm 6.18).
Coba kita lihat seekor burung yang hidup di sangkar, ia diberikan tuannya makan setiap hari, dimandikan, diberikan perhatian dan dimanja saban hari. Namun apabali tuanya lupa menutup pintunya ia terbang dan tidak akan pulang lagi! Mengapa ia terbang dan tidak mau pulang? Karena ia ingin kemerdekaan? Karna ia ingin Kebebasan? Bebas..bebas...merdeka!!!! Sekali lagi, harga sebuah kebebasan itu sangat mahal harganya. Tuhan Yesus membayar dengar darahNya di atas kayu salib. Harga yang dibayar oleh Tuhan Yesus merupakan bayaran kontan bukan cicilan. Oleh sebab itu tadinya manusia dikuasai penuh oleh dosa, sekarang tidak lagi. Ia sudah bebas dari dosa, merdeka.  Bebas dari ikatan yang menghalangi kita untuk melakukan kebaikan dan membangun persekutuan kepada Tuhan. Membangun sikap, mengikat diri dalam firman yang hidup mencapai kebebasan sesuai hati nurani digerakkan oleh Roh Kudus.
Coba cek kehidupan kita? Apa yang belum merdeka dalam kehidupan ini? Dalam hal rohani, sudahkah anda merdeka? Apakah ngantuk, malas bangun pagi, malas ke persekutuan Doa, enggan melayani, pelit memberi persembahan, masih belum merdeka dalam diri anda? Sebagai hamba Allah kita menyatakan bahwa kita bukanlah hamba dosa. Setiap hamba Allah telah ditebus lunas dari majikan sebelumnya yakni dosa yang memisahkan manusia. Bagimana pikiran, perkataan dan pebutan kita terhadap Allah dan sesama ciptaanNya? Ajaran Kristen membedakan apapun(agama, suku, ras, gender, golongan) ciptaan Tuhan. Bahkan orang yang berdosa(budak dosa) adalah ciptaan yang perlu dibebaskan dari perbudakan oleh dosa melalui Kasih sang Jurus’lamat. Tubuh manusia diciptakan untuk kemuliaan Allah dengan kata lain Tubuh manusia adalah bait Allah. Orang yang menjadi ciptaan baru di dalam Kristus menerima kasih karunia terus menerus menjalani hidup, menolak dan membebaskan diri dari beban berat dosa bertindak menurut maksud baik Allah (Pil 2.12-13).
Ada tiga gagasan yang berada di dalam konsep pembebasan yang diajarkan oleh Paulus dalam ajarannya; 1). Manusia butuh untuk dibebaskan, dimerdekakan dan dilepaskan. 2). Manusia tidak dapat membebaskan dirinya sendiri. Dia tidak mempunyai kekuatan, tidak memiliki  kemampuan untuk membebaskan dirinya sendiri. 3). Allah membebaskan manusia dengan darah AnakNya Yesus Kristus (Mat 20.28; Rm 3,24; 1 Kort 6.20; Kol 1.18; why 5.9). Ketika seseorang berseru kepada Allah supaya ia diselamatkan, maka Allah membeli, membebaskan dan melepaskan sekali untuk selamanya (Rm 10.13; Gal 3.13; 4.5). Allah membebaskan manusia oleh karena anugerahNya yang melimpah (Efs 2.8-9). Dia mengasihi manusia dengan suatu kasih yang luar biasa, suatu kasih yang begitu besar yang mendorong Dia untuk melakukan apapun yang diperlukan untuk menyelamatkan manusia. Pengenalan pribadi tentang Kristus akan mengubah kehidupan kita. Amin

Senin, 20 September 2010

Marparbue Na denggan di Jolo ni Debata


Rom 6.18-23
gr.abnerpanjaitan

1.            Malua sian Dosa i do parbue ni panobusion ni Jesus Kristus tu nasa hajolmaon. Gabe dihorhon i ma jumpang di halak na porsea i perubahan radikal jala na fundamental manghagigihon dosa. Di surat ni Apostel Paulus tu huria Rom 6 on, dipaandar jala ditulak si Paulus konsep na sala, na mandok: Boi halak na porsea i tongtong mangulahon dosa, jala na so siuhumun ibana di dosa na niulana, ala asi ni roha ni Debata di bagasan Kristus. Penyimpangan na serius do pingkiran on di halak Kristen. Poda na lilu do mangoar antinominasi sian poda asi ni roha-kasih karunia, ai gabe dipansuasaehon asi ni roha i holan laho paihutihut hagiot ni dagingna. Sasintongna halak na tutu porsea, nunga ’dibagasan Kristus’. Ala status ’dalam Kristus’ nunga pinda ibana sian gomgoman ni dosa tu hangoluan na manontong. Halak na tutu porsea, nunga spontan disirang huhut pasiding dirina sian dosa: laos ido patadahon na tutu ibana porsea tu Jesus (1 Joh 3.4-10). Dia do lapatanna? ayat 18 mandok ”Ai dung malua hamu sian dosa i, gabe tunduk do hamu mangoloi hatigoran i”. Ala ni i mustahil do hita gabe hatoban ni dosa huhut laos gabe hatoban ni Jesus (ay 11-13, 16-18). Di ayat 19 dipahantus ma perubahan orientasi hidup ni na porsea i: pasahathon diri, ruas, ngoluna singkop holan tu hatigoran, laho pabadiahonsa. Dipinsang molo sai tadatdati mardosa, asa tung timbul asi ni roha (ay 1). Dao ma i! Ndang relevan; datdatan mardosa laho manambai asi ni roha. Ndang siulaon na roa, asa ro na denggan (Rom 3.8).
2.            Didok poda ni halak Batak; “Mago do pauseang anggo so adong na manungkus”. Suman tusi do Asi ni roha ni Debata tu halak na mangargahon asi ni roha, ima angka na porsea di hamatean dohot haheheon ni Jesus i. Tumangkas didok di ayat 4 ”Naung rap tartanom do hita rap dohot Ibana marhite pandidion i tubagasan hamatean, asa marparange hita tu bagasan ngolu na imbaru”. Dibagasan Kristus do adong di hita haluaon, i ma hasesaan ni angka dosa (Kol 1.14), maniru parrohaon ni Kristus Jesus (Pil 2.5-8), i ma; mangarumari diri, mangargai dohot manarihon dongan. Angka na porsea manjalo asi ni roha sian Debata dibagasan Kristus, tongtong dope nasida mangolu di portibi on na boi diela sibolis, tidak terlepas dari godaan iblis, ndang gabe bebas sian dosa. Nang pe naung manjalo asi ni roha, nang pe naung tardidi angka na porsea di Jesus i, tongtong do pe nasida mangadop di dosa. Sada siulaon ni angka naung manjalo asi ni roha i, ima dipasahat dirina tu Jesus i unang be tu dosa i. Unang be hita pangoloi tu sibolis, alai tu Tuhan i ma pangoloi tu hatigoran ma....Gabe pangoloi ma hamu nuaeng sian nasa roha muna di ruhut ni poda, naung sahat tu hamu (ay 17).
3.            Ala dosa i lam bagas ma hasesega ni jolma, manghebat ma kerusakan moral, sange mangalo Debata ndang manghalomohon dalan ni Debata (pts Poda 23.22-26). Dihorhon dosa i lam lomo rohanta pasiaksiak halak, tahalomohon kekerasan, sadisme, hajahaton jala diparhatoban dosa i hita manegai, pasudahon dohot maniaphon. Lam dipahehe muse hisaphisap haotoon di hita. Molo songon i, patut digugat hita: Antong, dia do parbuemuna disi? Angka na hinahilalahonmuna anggo nuaeng, ai hamatean do hapateanna (ay 21). Molo so taparbuehon na denggan, na tongtong dope manggompang dosa i dibagasan hita, jala hatoban ni dosa dope hita. Tahatindanghon do holan sada do na boi pamatehon/melenyapkan huaso ni dosa i, ima hagogoon ni haporseaon tu Jesus Kristus dohot ulaon panobusion na pinatupa ni Jesus tu hita( Gal 3.13; Efs 4.20-24). Nian na masuk do dosa i tu hajolmaon marhite ADAM mangaramuni luhut jolma (5.12), gabe jumpang di jolma i uhuman sian Debata(1.18). On do na pinahantus di ayat 22; Alai nuaeng, dung malua hamu sian dosa, dung gabe pangoloi di Debata hamu, jala hapatean tu hangoluan na salelenglelengna. Marhite na dung malua sian dosa, dung gabe pangoloi di Debata adong ma parbue na salelenglelengna. Di ayat parpudi ayat 23 didok; Ai upa tinuhor ni dosa do hamatean; alai basabasa ni Debata do hangoluan salelenglelengna marhite Jesus Tuhanta i. Alai ndang pola beha i, ia so pamatang na olo buruk on be pangkeonta tu banuaginjang, pamatang banuaginjang nama manang badan partondi  (1 Kort 15.44,46). Nunga monang Tuhan Jesus maralohon dosa, nunga ditaluhon sibolis, nunga ditaluhon hamatean.
4.            Di ngolu parhuriaon nuaeng: sai hira na adong dope toleransi ni halak Kristen tu dosa. Molo tarsor mardosa, diampini do dirina, didok: Boha bahenon nda di portibi on dope hita, ndang sai tarbahen dope lias sian dosa, ninna laos huhut dipangeahon parbue ni dosana. Pasti halak na songon i sundat marparbuehon ulaon na denggan dohot habadiaon. Manang molo tarsor sasahalak mardosa, diampini ma dirina didok: Girgir do nian tondi, alai gale do ia daging. Didok rohana, ala hagaleon ni dagingna I gabe loason ni Debata ma ibana mardosai. On ma poda na lilu na sai mambahen hita marlaok dosa. Dipaingot si Petrus hita:”Ai na tarsurat do:Badia ma hamu, ai na badia do Ahu”! (1 Petr 1.16). Si Paulus mandok: Pasomalsomal ma dirim tu hadaulaton, dialo ibana hagiot ni dagingna jala dioloi ibana hagiot ni tondina. Nunga tajalo asi ni roha ni Debata marhite Jesus Kristus naung manesa dosanta, i ma hatigoran ni Debata. Siulahononta hatigoran i, paboa naung sangkambona hita dohot Tuhan Jesus. Mansohot ma mangulahon dosa angka naung manjalo asi ni roha ni Debata.Ndang be hatoban ni dosa hita nuaeng alai gabe hatoban jala pangoloi di hatigoran. Amen.

Minggu, 19 September 2010

Kekuatan Injil Mengubah Dunia

2 Tim 2.8-10
by.gr.abnerpanjaitan

 Injil kata Yunani euaggelion yang artinya; kabar gembira, berita baik (bnd Mat 24.14). Kemudian dikatakan bahwa tulisan-tulisan para rasul yang membukukan kesaksian tentang diri Yesus Kristus disebut juga; kitab-kitab Injil. Jadi dari defenisi dan uraian itu mengatakaan bahwa kekuatan Injil adalah merupakan 'obat' yang menghapuskan rasa kecewa, ketakutan, berita keselamatan yang sesungguhnya dan kabar baik yang memberikan kekuatan bagi setiap orang yang percaya kepada Yesus. Pernyataan ini mengingatkan bahwa keberadaan kabar baik ( Injil ) Kristus memiliki tugas dan tanggung-jawab yang sangat mulia pada dunia ini terlebih kita sebagai surat-surat kiriman yang hidup ditengah-tengah masyarakat majemuk. 
Ada wacana yang mengatakan bahwa dunia saat ini sedang sakit ('menderita' ) dimana penyakit itu adalah banyaknya ancaman-ancaman yang menghantui hidup kita semua. Penyakit/ancaman tersebut antara lain ialah: ancaman keamanan (perampokan, pembunuhan, NKRI), dimana teror semakin menjadi-jadi pada akhir ini, hubungan sosial manusia seolah terputus. Adanya ancaman pekerjaan (PHK) di dunia pekerjaan, orang kaya'pemilik' perusahaan kurang peduli atas keselamatan pekerjaannya, dan sempitnya lowongan kerja sedang orang yang berkompetisi untuk meraih semakin banyak inilah yang kami lihat dari sudut pekerjaan. Inilah yang mengakibatkan banyaknya putra-putri bangsa ini hijra mecari nasib di negeri tetangga kita Malaysia (+ 2 juta) jiwa. Ancaman kesehatan kini juga mengamcam komunitas dunia saat ini (Global warning) pemanasan global yang mengakibatkan mencairnya kutub utara sehingga terjadi banjir dibelahan dunia dan khususnya di Indonesia (bandang, longsor) suhu bumi dan efek rumah kaca sehingga kesehatan manusia terganggung. Dan ancaman yang lebih mengerikan adalah ancaman kuasa kegelapan yang memasuki kehidupan manusia, iman kita sedang diperhadapkan dengan nabi-nabi palsu, manusia tidak sedik tang tidak lagi menyembah Tuhan yang mengatakan atas siapa diri dihadapan Tuhan, bagiaman sikap kita bagaimana? Keseimbangan kebutuhan manusia akan hidupnya mengakibatkan manusia melakukan apa yang saja "dosa/persoalan bekalangan" inilah yang sedang dunia hadapi saat ini.
Menurut "Rich Warren" ada 5 prinsip upaya untuk bertumbuh sebagai jemaat yang memahami dan hidup oleh kekuatan injil yaitu; Jemaat bertumbuh lebih hangat dalam persekutuan (Kis 2. 42-46), jemaat bertumbuh lebih dalam pemuridan (Mat 28.19-20; Jes 40.4), jemaat bertumbuh lebih kuat menghadapi penyembahan (Joh 4.23-24; why 5.6-14), jemaat bertumbuh lebih luas melalui pelayanan (1 Kort 15.58; Roma 12.8-14) dan jemaat bertumbuh lebih besar melalui penginjilan (Mrk 16.15; Mat 24.14). Tanggungjawab pada ke lima tugas kita bersama dimana Injil yang ada di dalam hidup kita dapat mengubah kehidupan dunia ini yang semakin rukas akibat prilaku manusia. 
Surat Dari Paulus, kepada Timoteus rasul Kristus Yesus menurut perintah Allah, dimana Yesus sebagai Juruselamat kita, dan Kristus Yesus, merupakan dasar pengharapan yang sah di dalam iman: kasih karunia, rahmat dan damai sejahtera dari Allah Bapa dan Kristus Yesus. Paulus menulis surat ini ketika dia hendak meneruskan perjalananku ke wilayah Makedonia dan menasihatkan orang-orang tertentu, agar mereka jangan mengajarkan ajaran lain ataupun sibuk dengan dongeng dan silsilah yang tiada putus-putusnya, yang hanya menghasilkan persoalan belaka, dan bukan tertib hidup keselamatan yang diberikan Allah dalam iman. Tujuan nasihat itu ialah kasih yang timbul dari hati yang suci, dari hati nurani yang murni dan dari iman yang tulus ikhlas. Tetapi ada orang yang tidak sampai pada tujuan itu dan yang sesat dalam omongan yang sia-sia. Mereka itu hendak menjadi pengajar hukum Taurat tanpa mengerti perkataan mereka sendiri dan pokok-pokok yang secara mutlak mereka kemukakan ( 1 Tim 1.1-7). Akan tetap panggilannya untuk meneguhkan kekuatan Injil yang mampu menguatkan Timoteus untuk meneruskan kabar baik ditengah-tengah kehidupan jemaat yang ia layani (bnd 1 Kort 1.4.10). 
Iman bukanlah sebuah kepercayaan buta. Iman yang sejati  dilandasi oleh pengertian yang benar akan Allah yang kita sembah(Efesus 3.13). Dikatakan oleh Rasul Paulus kesaksian kepada Timoteus untuk tetap kuat seperti apa yang ia sudah alami ketika membawa Injil "Karena itu aku sabar menanggung semuanya itu bagi orang-orang pilihan Allah, supaya mereja juga mendapat keselamatan dalam Kristus Yesus dengan kemuliaan yang kekal (ay 10; Kol 1.24).  Kesabaran menanggung penderitaan adalah mengawali pelayanan untuk kekuatan Injil mengubah dunia. Dimana pola pikir seseorang akan membentuk pola perilaku, termaksud sikap batinya ketika seseorang itu menghadapi suka-duka ( 1 Kort 10.13). Paulus tahu bahwa Injil kaya akan dengan kebenaran-kebenaran yang memerdekakan hidup manusia dari berbagai persoalan bila kita tahu mengunakannya.
Hanya kekuatan Injillah yang akan memberikan "Keselamatan", hanya kuasa Injil Tuhan dalam Yesus Kristus dan Roh Kudus yang akan menjauhkan dan memampukan kita untuk menghadapi segala pergumulan hidup yang penuh tanggangan (bnd Amsal 11.13-14). Setiap orang yang percaya kepada Yesus akan tetap kuat dan mampu bertindak di dalam situasi sesulit apapun (bnd Dan 11.32). Tinggal di dalam Dia mengacu pada pengenalan akan Dia dan firmanNya. Injil tidak akan pernah terbelenggu oleh kuasa dunia sebab di dalam Injil itu ada kekuatan Tuhan sendiri yang mendorong kita untuk berbicara dan bernubuat dalam hidup ini (lht Yoh 1.1). Hanya pengharapan yang sahlah yang memampukan kita menjadi berkat bagi orang lain, kita tidak boleh sibuk dengan keinginan yang siasia, sebab kita sudah dimerdekaan dan berhak memiliki hidup yang sejati dari kekuatan Injil Yesus. Karena itu apa yang akan kita lakukan sebagai tanggung-jawab iman kita kepadaNya; hidup tertib dalam firman Tuhan, beribadah dengan hati yang murni dan suci dan tulus. "Kita dipanggil untuk mempengaruhi, dan bukan untuk dipengaruhi". Amin